تبلیغات
وبلاگ خبری شاین ( درخشش ) - فروش اطلاعات شخصی مشتركان تلفن همراه
 
وبلاگ خبری شاین ( درخشش )
..:: دوستان عزیز به علت حجم بالای اطلاعات به آرشیو هم سر بزنید ::..
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : شاین ( درخشش )
نویسندگان
نظرسنجی
آیا از مطالب درج شده در وبلاگ شاین رضایت دارید ؟





جام جم آنلاین: در حالی كه ارسال پیامك‌های تبلیغاتی به تلفن‌های همراه مردم افزایش یافته، رسانه‌ها از فروش اطلاعات خصوصی مشتركان اپراتورهای تلفن همراه خبر می‌دهند.براساس اطلاعات منتشره در رسانه‌های دیداری و شنیداری كشور اپراتورهای تلفن همراه كشور اطلاعات مشتركان خود را برای استفاده پیمانكاران تبلیغاتی، در اختیار آنها قرار داده و می‌فروشند.

ظاهرا این اطلاعات شامل اطلاعات خصوصی مشتركان است كه در صورت صحت، نقض تام و كامل حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود. این اطلاعات در قالب بانك‌های اطلاعاتی و با تدوین جدول قیمتی در اختیار پیمانكاران تبلیغات پیامكی اپراتورهای تلفن همراه قرار گرفته تا آنان بتوانند بهره‌برداری لازم را از آن بكنند.

ارسال پیامك تبلیغاتی یكی از شیوه‌های تازه مد شده تبلیغات در ایران است و در قالب آن اپراتورهای كشور در ازای دریافت مبالغی از طریق برگزاری مزایده‌های تبلیغاتی، شماره‌های خاصی را در اختیار پیمانكار قرار می‌دهند كه بتواند به مشتركان پیامك‌های تبلیغاتی ارسال كند.

البته این شیوه تبلیغات مدت‌هاست در دنیا رایج است اما این‌كه به همراه شماره تلفن، مشخصات شخصی و بسیار خصوصی فرد در اختیار پیمانكار تبلیغات قرار گیرد، ادعایی كاملا تامل‌برانگیز است كه امنیت و حریم خصوصی فرد را تحت‌تاثیر قرار داده و امكان هرگونه سوءاستفاده‌ای را فراهم می‌كند.

این گزارش می‌افزاید: نخستین گزارش تصویری در این خصوص در بخش خبری 30‌/‌20 شبكه دوی سیما پخش شد . دوربین این شبكه به غرفه‌هایی در نمایشگاه الكامپ رفت كه پیمانكاران ارسال پیامك تبلیغاتی در آن حضور داشتند .

این پیمانكاران به صراحت اعلام كردند كه مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه بانك اطلاعاتی مشتركان را به آنان فروخته‌اند. قیمت‌ها نیز جالب بود؛ بانك اطلاعات مدیران پنج میلیون تومان، بانك اطلاعات كل مشتركان تلفن همراه كشور 15 میلیون تومان به علاوه 5‌/‌5 میلیون تومان هزینه سالانه به‌روزرسانی و بانك اطلاعات نظام مهندسی و نظام پزشكی هریك پنج میلیون تومان.

با این حال قسمت تامل‌برانگیز ماجرا آنجاست كه این بانك اطلاعاتی امكانات نرم‌افزاری در اختیار كاربران قرار می‌دهد كه دسترسی به خصوصی‌ترین اطلاعات شخص به آن را ممكن می‌سازد. مثلا با وارد كردن شماره ملی شخص می‌توان به شماره تلفن همراه، شغل و كد پستی محل سكونت وی دسترسی پیدا كرد و این امكان برای عام و خاص ایرانیان وجود دارد! قیمت دسترسی به این اطلاعات نیز از یك پژوپرشیای صفر كمتر است.

این گزارش می‌افزاید: اگر اطلاعات این گزارش صحت داشته باشد یك حفره اطلاعاتی بزرگ در كشور ایجاد شده كه امنیت همگان را به خطر انداخته و اطلاعات خصوصی افراد را حراج كرده است.

قطعا برخورد حرفه‌ای، عاقلانه و قاطعانه با این امر ضرورتی انكارناپذیر در این موضوع است، چرا كه احتمالا اپراتورهای تلفن همراه ایران در سطح كلان دارای پروتكل‌ها و تعهدات لازم برای حفظ اسرار و اطلاعات مشتریان خود هستند، اما احتمال دارد درون سیستم داخلی آنان حفره‌هایی ایجاد شده كه این اطلاعات از این حفره‌ها به بیرون درز كرده است. لذا اپراتورها نیز باید همپا با سایر عوامل درگیر در این ماجرا به بررسی سیستم داخلی خود و صلاحیت كاربران و كسانی كه به این اطلاعات دسترسی دارند، بپردازند.

بررسی تخلف

در همین حال واكنش‌ها به این گزارش در رسانه‌ها و مقامات وزارت ارتباطات شروع شده است.

در این باره معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات گفت: فروش بانك اطلاعاتی مربوط به شماره‌های مشتركان منع قانونی ندارد اما فروش اطلاعات شخصی و نقض حریم شخصی آنان مجاز نیست.

حسن رضوانی در گفت‌وگو با فارس درخصوص این‌كه آیا اساساً فروش بانك اطلاعاتی مشتركان توسط اپراتورهای تلفن همراه، به منظور ارسال پیامك‌های تبلیغاتی صحیح است، اظهار كرد: ارسال پیامك تبلیغاتی روی تلفن همراه، امری عادی در دنیاست.

وی توضیح داد: فروش بانك اطلاعاتی مربوط به شماره‌های مشتركان منع قانونی ندارد.

وی افزود: اما اگر در این كار، اطلاعات شخصی مشتركان فروخته شود و نقض حریم شخصی صورت گیرد، این كار مجاز نیست.

معاون رگولاتوری با ذكر مثالی تصریح كرد: برای مثال اگر شماره مشترك، در اختیار شركت‌های تبلیغاتی قرار گیرد منع ندارد؛ اما اگر شماره مشترك، همراه با ذكر نام و نام خانوادگی، آدرس محل، شغل و كد پستی ارائه شود، این كار نقض حریم شخصی است و مجاز نیست.

وی ادامه داد: همچنان كه شركت پست نیز بانك اطلاعات كد پستی را می‌فروشد و در گذشته نیز در دفاتر 118، شماره تلفن شخص با ذكر نام و مختصری از محدوده آدرس وی را در بر داشتند.

یك قاضی دادگستری استان تهران نیز گفت: اقدام مخابرات در ارائه اطلاعات مشتركان به برخی شركت‌های تبلیغاتی، در قوانین فعلی عنوان مجرمانه ندارد.

ولی‌الله حسینی درباره اقدام مخابرات در ارائه اطلاعات مشتركان به برخی شركت‌های تبلیغاتی اظهار كرد: در حال حاضر در دنیای اطلاعاتی هستیم كه نمی‌توان گفت اعلام و فروش شماره تلفن همراه جرم است.

وی با بیان این‌كه در جامعه اطلاعاتی فعلی نمی‌توان گفت اینها به عنوان وسیله خصوصی مطرح است گفت: در دنیای فعلی بحث فروش اطلاعات به اندازه كافی رشد كرده و بحث حریم خصوصی آن جدا شده است.

حسینی خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در جرایم رایانه‌ای، این مبحث را داریم كه دسترسی به ایمیل افراد، حكم شنود تلفنی را دارد و مجازات آن را محاسبه می‌كنند.

تكذیب اپراتورها

از سوی دیگر همراه‌ اول و ایرانسل گزارش 30‌/‌20 و سایر رسانه‌ها درباره فروش اطلاعات خصوصی مشتركان تلفن همراه را تكذیب كردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، درپی پخش گزارشی مبنی برفروش شماره تلفن مشتركان تلفن همراه به شركت‌هایی كه اقدام به ارسال پیامك‌های انبوه می‌كنند اپراتورهای تلفن همراه با تكذیب این خبر جوابیه‌ای در این رابطه منتشر كردند.

براین اساس همراه اول اعلام كرد، این اپراتور از 19 مرداد امسال 73 خدمت رسانی خود را آغاز و از همان ابتدا تاكنون خود را موظف به حفظ كامل حریم خصوصی مشتركان دانسته و به هیچ وجه اجازه دسترسی به اطلاعات خصوصی مشتركان شامل شماره تلفن یا نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، شغل، میزان تحصیلات، كد ملی، كد پستی و آدرس را ندارد و در همین راستا قبوض مشتركان دائمی همراه اول با پاكت توزیع می‌شود تا در حد ممكن این گونه اطلاعات حتی در دسترس توزیع‌كنندگان و همسایگان نیز قرار نگیرد و پیمانكاران ارسال پیامك انبوه شركت ارتباطات سیار ایران نیز تنها امكان ارسال پیامك به مخاطبان بر مبنای انتخاب نوع سیمكارت (دائمی و اعتباری) استان و شهر آن هم بدون دسترسی به شماره تلفن مشترك را دارند.

همچنین شركت ایرانسل اعلام كرد: ایرانسل خود را ملزم به حفاظت از اطلاعات حریم شخصی مشتركان می‌داند و بانك اطلاعات شماره‌ها، مشخصات و یا كد پستی مشتركین ایرانسل تحت هیچ عنوانی در اختیار هیچ شركت ثالث و یا پیمانكاران ارسال پیامك‌های تبلیغاتی قرار نگرفته و منحصرا در اختیار ایرانسل است.

با این حال باید در روزهای آینده منتظر واكنش‌های دیگری در این ارتباط بود و البته این واكنش‌ها برای دستیابی به عمق و ریشه این مساله حائز اهمیت است.





نوع مطلب :
برچسب ها : پیامک، مشترک، شیوه، دنیا، خصوصی، تلفن، پیمانکار، تبلیغات، اپراتور،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :